maandag 5 september 2011

Vijgenconfituur

Er gaat niets boven heerlijk verse vijgen




maar ook met de gedroogde vruchten kan je een heerlijke "confiture" maken.

Nodig:
400 gram gedroogde vijgen
1 liter druivensap (zonder suiker)
5 takjes munt
1 citroen
1 vanillestokje
80 gram rietsuiker
gesteriliseerde glazen potten

De vruchten in stukjes snijden, in een schaal leggen, en overgieten met het druivensap. Twee uur laten weken. Giet het sap door een zeef in een pan met dikke bodem. De munt toevoegen, en het sap op hoog vuur tot de helft laten inkoken. De takjes munt verwijderen. De citroen raspen en uitpersen. Het vanillestokje splijten, en samen met het citroensap, de vijgen en de suiker in de pan doen. Goed roeren en de confituur vervolgens inkoken tot ze aan de lepel blijft hangen. Van het vuur nemen en laten afkoelen. De gesteriliseerde potten vullen en afsluiten.

Een fijne week!
@nne

26 opmerkingen:

  1. Heerlijk heerlijk.....lijkt me dan hè, heb het nog nooit geproefd. Je beelden zijn in ieder geval om van te smullen.
    Fijne week
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk, in Zuid-Frankrijk at ik voor het eerst vijgencompôte...het water loopt me in de mond...
    Groeten, Corine(THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hier een potje staan met vijgen confituur, maar eet ze eigenlijk liever vers...mooie foto's heb je gemaakt!!

    Fijne week!
    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt heerlijk,en prachtige foto's.

    groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik hou erg van vijgenjam. dit recept lijkt mij erg lekker - wil ik zeker eens proberen. dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's, Anne !
    Ik lust graag vijgenconfituur, bedankt voor het recept !
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het nog nooit gegeten....lijkt me erg lekker! Bedankt voor het recept!
    Groetjes van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijkt me lekker...ga het binnenkort proeven want er staat hier een potje.....gekregen......liefs van mij....xxx..fijne week !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op de een of andere manier zit in mijn hoofd dat ik dadels en vijgen niet lust, terwijl ik ze volgens mij nog nooit heb geproefd!! Moet het dus gewoon een keer proberen!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben dol op vijgen. Toen mijn oudste nog in Spanje woonde en ik vaak op bezoek bij haar ging zochten we altijd vijgenbomen langs bergweggetjes. Daar hebben we altijd vreselijk veel vijgen van verzameld. Zij had een recept van vijgentaart dat verrukkelijk was maar dat ik nu, jammer genoeg, kwijt ben. Ik ga deze jam meteen proberen. Vanmiddag nog naar de groenteman.
    Dank.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Che delizia! Che meraviglia di foto! @nne sono molto contenta quando vieni a trovarmi, i tuoi commenti sono graditissimi.Ti abbraccio Luci@

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga het beslist maken met verse vijgen volgend jaar, maar je recept met gedroogde vijgen staat nu bij mijn favorieten.
    Het eerste wat ik gedaan heb, is me inschrijven voor Naturelle. Wat een mooi tijdschrift. Bedankt voor de tip.
    Liefs, Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Anne,

    Deze confiture klinkt heerlijk. Helaas heb ik nog geen vijgen aan mijn boom. Hopelijk geeft de boom volgend jaar vruchten.

    Een fijne nieuwe week!

    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie foto's en een leuk recept; toch maar eens een keertje vijgen proberen...

    Fijne avond! Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat klinkt heel goed, @nne. Ik heb het nog nooit geproefd... moet het proberen. Je mooie foto's zijn erg uitnodigend.
    Voor jou ook een heel fijne week xx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nog nooit gehad, maar je foto's zijn mooi geworden.

    fijne avond
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  17. J'adore la confiture de figues. Je n'ai jamais
    essayé d'en faire mais je crois que je vais tester
    ta recette....
    Merci et bonne soirée
    Laure

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lijkt me heerlijk hoor!
    Alleen de foto's al zijn een genot om naar te kijken!
    Echt speciaal!
    Groetjes maia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat zijn je foto's weer mooi Anne, heerlijk recept lijkt me. Lieve groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. HEERLIJK...alleen maak ik het niet zelf...heb laatst bij "Dille en Kamille"een grote pot vijgenjam gekocht, en vijgenbrood met een sukje oude kaas is ook zo heerlijk...en ik ben de enige hier die dit lekker vind, dus ik heb altijd genoeg...haha...
    Maar verse vijgen vind ik niet om te pruimen...hihi...
    Zonnige groetjes, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hmmmmm ziet er heerlijk uit!

    Groetjes Janny (Rozen)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. I love this jam and this is the time to prepare it, this gave me an idea! Catherine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heerlijke foto's Anne, eet smakelijk!
    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dit ziet er lekker uit, heb alvast je recept genoteerd.

    liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gaaf je foto`s van de vijgen,maar geen flauw idee hoe het smaakt,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie. Tot gauw, @nne

Merci pour votre petit mot. A bientôt, @nne