donderdag 16 februari 2012

Lentekriebels

... ondanks het grijzemuizenweer, het gemiezer ... alhoewel, er valt een streepje blauw aan de hemel te bespeuren!


enkele witte hyacinten in een mand van gevlochten zeegras, tillandsia in originele kleur, een veertje, en vogeltjes die de lente in het lijf hebben


de bloemen nog half open, half gesloten, maar wel heerlijk geurend




een "hart onder de riem", een cadeautje van Stella

Kennen jullie trouwens het verhaal van de hyacinten? Nu zijn het echte lentebodes, maar ooit was Yakinthos (de Griekse naam voor de bloem) een geliefde van de god Apollo. Helaas werd hij geraakt door de discus die in volle kracht door Apollo was geworpen. Om ervoor te zorgen dat Hades (de god van de onderwereld) het lichaam niet kon ophalen, schiep Apollo uit het bloed van zijn geliefde ... de hyacint!

Ik wens jullie een mooi weekend,
@nne

52 opmerkingen:

  1. Prachtige plaatjes over het voorjaar....laat maar gauw komen. De vogeltjes zingen hun lied alweer 's morgens vroeg.
    Mooi verhaal over de hyacint.
    Pas goed op jezelf Anne,
    liefs, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke foto's en wat een prachtig verhaal over de hyacint!

    Groetjes en een fijne dag,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nog meer hyacintjes, dit keer met prachtige vogeltjes die het hoogste lied voor jou willen zingen
    dit verhaal kende ik nog niet, weer wat geleerd...
    lieve groet Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo @nne,
    Heerlijk, deze plaatjes van het naderende voorjaar. En de geschiedenis van de hyacinth was mij tot nu toe onbekend, dus heel leuk om hierover te lezen. Dank je wel.
    Doe je rustig aan @nne?
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier schijnt net de zon....ook jouw bollen zijn verrassend mooi...haha...
    Leuk, dat je ons ook een kijkje achter de schermen van de hyacint geeft...errug leerzaam...
    Het ga je goed hè...
    Knuf, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke voorjaarsplaatjes.

    En het is altijd leuk om de afkomst te horen van een bloem.

    Fijne dag en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie plaatjes, en het verhaal achter de hyacint kende ik niet, erg leuk om te weten en te onthouden!

    Lieve groet,
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi verhaal achter de hyacinth. Leuk om te onthouden want ik kende het niet.
    Die voorjaarsbloemen zijn echt een oppepper nu met dat grijze weer.

    Lieve groet, Anne, en veel sterkte!
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig verhaal achter de hyacint.
    Zo zijn we toch iets wijzer geworden op deze miezerige donderdag ;-) Laat het voorjaar nu maar komen. We hebben er allemaal zin in !!!
    Pas goed op jezelf Anne en een fijn weekend :-)
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk om het verhaal achter de hyacint te lezen! Mooie foto's!

    Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  11. On sent l'amorce du printemps.... les jours rallongent...
    les oiseaux gazouillent.... et cela fait du bien après cette période glaciale...
    Je te souhaite que de bonnes choses pour le futur.
    Bon week-end
    Laure

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een mooie lentepost en leuk verhaal van de hyacint!
    ik wens je veel sterkte en kracht en neem jezelf goed in acht hoor!

    liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Anne, ik word blij van je heerlijke lentepost, het weer is momenteel zo zacht, bijna is het voorjaar te ruiken.
    Ik kende het verhaal van de hyacint nog niet, bijzonder hoor. Heel veel sterkte en ik wens je vele genietmomentjes.
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ziet er dat gezellig uit met de vogeltjes....laat de lente maar komen!
    Groetjes van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig,krijg echt een beetje het voorjaarsgevoel,heerlijk,...XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie plaatjes heb je gemaakt! Heerlijk een lente ideetje!

    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mooi blijven ze he die hyacintjes, heb ze ook op de tafel staan.

    liefs Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor dit stukje lente Ann, die hebben we nodig ;-) En hyacinten zijn toch zo mooi en geuren zo heerlijk !

    Lieve groetjes
    Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik kom hier helemaal in voorjaarsstemming Anne, ik hoop dat het binnenkort écht lente wordt!! Ik heb zojuist bij de boodschappen ook hyacinten meegenomen, ik zal ze zo dadelijk even een mooi plekje geven.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ze blijven leuk die hyacinten. Heb je mooi gedaan met de tillandsia en het hart erin.
    Fijne dag nog. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nou het is met recht grijzig buiten! En dan doen je lenteplaatjes het heel goed bij mij!!
    Ik ga dit weekend ook maar eens wat bloei in huis halen..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. prachtige foto's op de lente moeten we nog even wachten maar naar binnen halen kunnen we gelukkig wel

    BeantwoordenVerwijderen
  23. het verhaal kende ik niet leuk om te lezen en je plaatjes zijn om te smullen ik ben dol op deze bloemen en zijn geur, irmaXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een lief kadootje, een mooi achtergrond verhaal en gezellige foto's; een prachtige voorjaars-post!

    Liefs, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Anne,even kijken of de reactie lukt..
    Zo ja,

    Wat een mooie foto`s! Word er spontaan vrolijk van!

    liefs
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een heerlijk voorjaars gevoel, take good care of yourself !

    Lieve groet,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Een mooie post met foto's, heerlijk voorjaars gevoel!
    Geniet van de hyacinten, lieve groet Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een mooi verhaal en bijpassende foto's Anne!

    Veel liefs van Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Jammer dat we ze niet ruiken Anne!
    Wat een prachtige foto's van deze vrolijke lente bode!
    Veel liefs,
    Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtig lentebode @nne en een mooi verhaal erbij.
    Ze blijven altijd prachtig de hyacinten.

    Veel sterkte wens ik je,

    Liefs Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Deze foto's geven echt een voorjaarsgevoel en wat een leuk verhaal achter de hyacint.....liefs Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ha Anne;
    Ik hou van vogeltjes en bloemen!!Wat ziet jouw vogelnestje er lief uit!
    Ruik maar lekker aan de hyacinten hoor Anne!
    Ik wens je veel kracht toe en ik vind het erg knap dat je nog de mooie kleine dingen ziet! Goed zo!
    liefs Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hi Anne,
    Wat lief zo die vogeltjes tussen de hyacinten en leuk dat je het verhaal over de bloem erbij hebt gezet.Je schrijft helaas ( of expres )niet over hoe de kuur was de laatste keer of hoe jij je momenteel voelt....ik heb iig veel aan je gedacht en HOOP dat het meegevallen is!
    Sterkte &lieve groet,Stella

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Lieve Anne,
    Ik wist niet dat het verhaal van de hyacinten. Het is leuk om het bloed om te zetten in geurige bloem! Uw vogels zijn prachtig en bel de lente. Ik denk aan je, sturen je heel veel positieve gedachten en liefde! Kiss lieve Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo Anne, wat heb ik nog dikwijls aan jou gedacht. Ja de Lente we kijken er allemaal naar uit en halen tulpen of voorjaar bloeiers in huis. Ook hier staan er tulpen in een vaas.Hoe is het met je gezondheid?
    Ik ben vandaag en gisteren ook in het ziekenhuis geweest voor darm onderzoeken nu moet ik nog terug in april voor een dag voor een coloscopie. Dat zou het laatste moeten zijn. Laat je iets weten hoe het met je gaat?
    Liefs Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Mooie plaatjes, en een mooi verhaal. Ik had hem nog nooit gehoord dus vind dat altijd erg leuk.
    Ik wilde ook even vragen hoe het gaat. Als het goed is heb je 2 weken geleden je eerste chemo gehad. Is het een beetje meegevallen.

    lieve groetjes Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Goedemorgen lieve @nne,

    Wat een schattige hyacinten en een leuk verhaal!
    Lekker een beetje voorjaar op je blog halen...daar hebben we volgens mij allemaal zo'n behoefte aan..lekker licht,kleur en een beetje zon!
    Wat een mooi hart heb je gekregen van Stella!

    Wens je goeds,

    Marijke
    www.marijkevanooijen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Goedemorgen,bedankt voor je lieve reactie op mijn blog.
    Ben ook volger geworden op jouw blog nu..
    Het mooie hyacintenverhaal kende ik nog niet en het hart wat je gekregen heb van Stella is echt heel erg lief.
    Liefs Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hee Anne,
    Lekker voorjaarspostje!En ook een hele lieve met het hart wat je gekregen hebt.Ik hoop dat het goed met je gaat!
    Groetjes,Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Van deze mythe hoorde ik nog niet eerder. Die van Narcissus, daar wist ik wel van. Ben zo aan het denken, zou elke lentebolbloem zo'n mythe hebben, Crocus ook misschien...
    Ik vind Hyancinthen mooi maar manlief heeft het niet zo voor de geur dus komen ze niet meer in huis.
    Ik wens je een fijne zondag en het allerbeste,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wel heb je ooit, er bestaat inderdaad een mythe van Krokus en Hermes die helemaal gelijkaardig is aan die van Yakinthos en Apollo.

    "Krokus was said to be a companion of Hermes and was accidentally killed by the god in a game of discus. Hermes was so distraught at this that he transformed Krokus' body into a flower. The myth is similar to that of Apollon and Hyakinthos, and may indeed be a variation thereof."

    Bye,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Mooie foto's en een prachtig verhaal over de hyacint.

    Geniet van deze mooi hyacinten samen met het lieve hartje.

    Ik duim voor jou dat het goed gaat...veel sterkte meid!!

    Liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Heerlijke lentekriebels en een mooi verhaal, Anne !
    Hoop dat het goed gaat met je, ik denk aan je,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wat een mooi verhaal over de Hyacint, Anne. Je beelden zijn prachtig, heerlijk om even lekker bezig te zijn met de camera. Ontspannend en even weg van alles. Gelukkig waren de laatste dagen zonnig en ik hoop dat daarmee het gevoel van voorjaar ook bij jou is aangekomen. Wat zou het weer heerlijk zijn, om buiten in een stoel de warme stralen van de zon weer eens te voelen.

    Ik hoop dat je goed met je gaat, lieve Anne.

    Veel sterkte!

    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hallo Anne,
    Zomaar even een berichtje, om je stertke te wensen en hopelijk is de behandeling een beetje te dragen.
    Er leuk verhaal, over de Hyacinth.
    Veel liefs,
    Sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Mooie mythe, zeg. Kende ik inderdaad niet.
    Rechtstreeks vanuit Edinburgh aangekomen heb ik het nog steeds heel koud. Ik kijk dan ook uit naar voorjaar, bloemetjes, warmte, zon.
    Ik hoop dat jij je niet al te slecht voelt tijdens de chemokuren. Ik stuur je vanuit hier in elk geval veel lieve en goede wensen!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  47. bonjour Anne, , j'espère que tu vas bien
    a plus...bise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verhaal van de hyacinth kende ik nog niet, mooi verhaal. Jij maakt altijd van die mooie composities heerlijk om naar te kijken. Ik ben al blij als ik een paar goede foto's heb uit de 100 die ik gemaakt heb.
      Lieve groet,
      Liliane

      Verwijderen

Bedankt voor jullie reactie. Tot gauw, @nne

Merci pour votre petit mot. A bientôt, @nne